akmal's bike park

akmal's bike park

Friday 21 May 2010

RTW 21.05.2010 - pancit

Alhamdulillah, bukan tayar yang pancit.
Pengayuhnya yang pancit.
 
Lama dah tak laporkan kayuhan RTW kat sini. Dok sebok berceloteh pasal benda-benda lain. Kadang-kadang tu bila RTW, meter tak set lah, lupa nak ambik stats lah, dan jugak alasan universal - malas....
:)
 
Menyedari cuma ada beberapa sesi kayuhan aje yang sempat dibuat menjelang kayuhan jambori kecil di FRIM nanti, maka cargaslah aku berkayuh pagi ni.
 
Semalam petang lepas kerja aku ambik semula rak belakang dari Yad, terus ke Plentong untuk bawak balik ke rumah hardtail tu ke Seri Alam. Dengan lumpur kering bercapuk kat sana sini (harap-harap tak bercalit tahi lembu segar) hasil penangan kayuhan malam + BBQ Cyclemotion tempohari, aku belasah aje gantungkan kat belakang kereta. Tapi bila bawak basikal kotor camtu, nampak otai siket la kan... Apa barang beskal offroad tapi berkilat bagai.
 
Sampai rumah aku terus cuci (err... pancut air je lebih kurang kasi buang lumpur). Pastu biar kasi kering siket sebelum parkir kat dalam rumah.
 
Pagi tadi Umar tidur elok aje, maka aku pun berpeluanglah nak RTW.
Alhamdulillah.
 
Punyalah lama aku tak RTW, rasa berat aje. Iye lah, tayar bunga satu hal, lutut sakit (siket aje) satu hal, buku lali (penyakit lama) sakit semula satu hal. Pastu pagi tadi baru lepas hujan, kelembapan udara terasa sedikit menyesakkan nafas.
 
Dah tu, aku pulak keluar rumah 7.11 pagi. Kira lambat lah tu, walaupun masih sempat nak sampai sebelum pukul 8.00. Terasa nak kayuh laju-laju konon nak kejar masa. Tapi tak boleh la kan, kena kayuh rilek-rilek. Rilek-rilek pun, 35 minit jugak dari pintu ke pintu. Kira laju jugak tu. Eh, tapi tak... aku ada ambik short cut siket. Bukan apa, kat jalan yang biasa aku lalu tu dari jauh aku dah nampak ada 4-5 ekor sekawan anjing dok jalan santai cari sarapan. Walaupun aku tahu diorang takkan ambik port pun kalau aku lalu sebelah diorang, tapi aku taknak ambik risiko. Dah lah tengah pancit, pastu jalan tu naik bukit (alah... siket je pun).
 
Sampai ofis dengan selamat, dan trafik pun tak sesak macam hari biasa. Ramai orang ambik cuti kah? Atau diorang ramai-ramai datang pukul 7.30 pagi tadi? Peduli apa aku...
 
Stats today:
Out from home

0711

 hours
Arrive office

0746

 hours
Door-to-door

35

 mins
Ride time

32'42"

 
Distance 11.68  km
Ave. speed 21.3  km/h
Max speed 36.0  km/h
Odometer 4138.4  km
Good doggies 1  
Mode pancit, knobbies

No comments: